بی خطر بودن ماده شیمیایی ویژه پاکسازی تالاب انزلی

  • 429 بازدید
  • مدت زمان مطالعه 2 دقیقه
  • 22 شهریور ماه 1400

بی خطر بودن ماده شیمیایی ویژه پاکسازی تالاب انزلی

سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در مورد ترکیبات شیمیایی به کارگرفته‌شده برای کاهش آلایندگی تالاب انزلی توضیح داد و بر بی‌خطر بودن این ترکیب برای انسان و اکوسیستم تالاب تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، به دنبال اعتراض جمعی از فعالان محیط زیستی نسبت به روند احیای تالاب انزلی، پروژه زیست‌پالایی تالاب انزلی معروف به طرح «بایوجیمی» که شامل اضافه کردن یک ترکیب شیمیایی به تالاب است؛ بنا به دستور دادستانی استان گیلان متوقف شد. ابهامات در مورد طرح بایوجیمی و نگرانی‌ها در مورد سمی و خطرناک بودن این ترکیب شیمیایی ادامه دارد؛ ترکیبی که گفته می‌شود قرار است از طریق آن لجن‌ها کاهش و عمق تالاب افزایش یابد.
در این باره مسعود باقرزاده کریمی سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها به ایسنا، گفت: عوامل طبیعی موجود در محیط‌های آبی، باعث غیر فعال شدن آلودگی‌ها و کاهش خطرات ناشی از این آلاینده‌ها می‌شوند. برای مثال کاتیون‌های موجود در تالاب‌ها مثل پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌توانند بار منفی آنیون‌ها مثل فسفات‌ها و نیترات‌ها را بگیرند که به این حالت «زیست‌پالایی» گفته می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که در ترکیب شیمیایی به کاررفته در طرح بایوجیمی از چه عناصری استفاده شده است؟ اظهارکرد: این مواد از ترکیب سه ماده پلی‌ساکارید، الکترولیت (که در آن اکسید تیتانیوم و کلرید نقره به کار رفته است) و کمپوست طبیعی تشکیل شده است. هیچ یک از عناصر تیتانیوم اکسید و نقره کلرید آسیب‌زا نیستند اما نگرانی‌ها در مورد اکسید تیتانیوم وجود دارد که بنا به اظهارات اساتید دانشگاه حاضر در کمیته نظارت بر طرح بایوجیمی و نتایج آزمایشات این ترکیب، در دوزهای استفاده‌ شده در این پروژه آسیبی به انسان و حیات جانوری و گیاهی نمی‌رسد.

 

 

برچسب‌ها:
دیدگاه شما

آژمان پودر آریا