کاهش هزینه ی ساخت هیت سینک (خنک کننده)

  • 953 بازدید
  • مدت زمان مطالعه 1 دقیقه
  • 22 شهریور ماه 1400

کاهش هزینه ی ساخت هیت سینک (خنک کننده)

دانشمندان روشی را برای کاهش هزینه ی ساخت هیت سینک های صنعتی و الکترونیکی ارائه دادند. هیت سینک (گرماگیر یا خنک کننده) یک نوع مبدل حرارتی است که حرارت تولیدی در تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی را منتقل می کند و با پراکنده کردن حرارت، از بالا رفتن دمای قطعه مورد نظر و آسیب رسیدن به آن جلوگیری  می‌کند. روش ارائه شده، هزینه ی ساخت گرماگیر ها را تا یک دهم قیمت کاهش میدهد.
در این فرآیند، از سیلیکون کارباید و لاستیک به عنوان دو ماده ی اصلی استفاده میشود. بدین صورت که این دو ماده با هم ترکیب میشوند، پرس میشوند و تحت عملیات تف جوشی قرار میگیرند. تف‌ جوشی عبارت است از چسباندن ذرات یک یا چند ماده به یکدیگر از طریق ذوب سطحی براثر حرارت، به‌ طوری‌ که به صورت یک توده جامد (solid mass) درآیند.
یکی از محبوب ترین موادی که در ساخت گرماگیرها از آن استفاده میشود، گرافیت است؛ زیرا در دماهای بالا بسیار مقاوم است. اما گرافیت ماده ی گران قیمتی است، چرا که تولید آن باید با استفاده از مواد اولیه ی با کیفیت صورت گیرد.
روشی که دانشمندان پیشنهاد داده اند، استفاده از لاستیک و سیلیکون کاربید به جای گرافیت است. لاستیک و سیلیسیم کاربید مواد ارزان قیمتی نسبت به گرافیت هستند. ترکیب کاربید سیلیسیم و لاستیک میتواند تا 300 درجه ی سانتی گراد در برابر دما مقاومت کند و از آن میتوان هم در صنعت و هم در الکترونیک استفاده کرد.

 


برچسب‌ها:
دیدگاه شما

آژمان پودر آریا