کشف فرشی شناور از سنگ‌های آذرین در اقیانوس آرام

  • 398 بازدید
  • مدت زمان مطالعه 1 دقیقه
  • 22 شهریور ماه 1400

کشف فرشی شناور از سنگ‌های آذرین در اقیانوس آرام

توده عظیمی از سنگ‌های آتشفشانی در نزدیکی "تونگا" در سطح اقیانوس آرام شناور بوده و در همین حال گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده ستون‌هایی از دود در مسیر احتمالی یک آتشفشانِ زیر دریایی منتشر شده است.
به گزارش ایسنا، احتمال داده می‌شود یک آتشفشان زیر دریایی منشا این جزیره متشکل از سنگ‌های آذرین باشد که در اقیانوس آرام شکل گرفته و به اندازه شهر "منهتن" یا اهواز وسعت دارد. به گفته کارشناسان این سنگ‌های آذرین فوران شده بدان معنا هستند که این آتشفشان، ماگمای غنی از سیلیکا مانند ریولیت را فوران می‌کند.
اما ناسا گزارش داده است که آتشفشان شناسان آمریکایی بر این باورند که این فرش شناور آذرین می‌تواند ناشی از یک آتشفشان بی‌نام باشد که از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون هیچ انفجاری از آن به ثبت نرسیده است.
رصدخانه زمین ناسا اعلام کرده در تاریخ ۱۳ اوت سال ۲۰۱۹ میلادی، تصویربردار عملیاتی زمین از ماهواره لندست ۸ تصاویری با رنگ طبیعی از فرشی عظیم از سنگ‌های آتشفشانی در اقیانوس گرمسیری آرام در نزدیکی جزیره "لیت" در پادشاهی تونگا به دست آورد.
ماهواره "ترا"ی ناسا در تاریخ ۹ اوت این توده عظیم شناور از سنگ‌ها را تشخیص داد. تغییر رنگ آب اطراف این فرش از سنگ‌های آذرین نشان می‌دهد که آتشفشان زیر دریایی جایی در زیر همین توده قرار دارد.
بنا بر گزارش اسکای نیوز، این فرش آذرین حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع است و رویدادهای مشابه با این اتفاق حدود هر پنج سال یک بار اتفاق می‌افتد.

 

 

برچسب‌ها:
دیدگاه شما

آژمان پودر آریا